Potetfestival med nytt skall og mange nyheter 

Tekst: Gran Handel og Håndverk

Potetfestivalen har lange tradisjoner, og har for mange vært en verdsatt møte- og markedsplass i mange år. Samtidig har styret i Gran Handel og Håndverk, som står bak festivalen, besluttet å starte en fornyingsprosess. I løpet av den neste 3-4 årene skal festivalen utvikles til å få et sterkere preg av gode matopplevelser. Poteten som alltid har vært viktig for Hadeland skal også få en mer sentral rolle. 

broken image

 

─ Vi snakker ofte om at vi bor midt i matfatet, men er ikke alltid like flinke til å løfte det frem i lyset. Det er allerede mange i regionen som jobber bevisst og godt med å skape gode matopplevelser og
matkultur, og vi ønsker å utvikle oss til å bli en arena hvor alt dette kan gjøres tilgjengelig for oss som bor på Hadeland, sier styreleder i GHH, Stian Lyberg.

Langsiktig utvikling og investering
Det tar tid å utvikle en festival i den retningen GHH ønsker, men man lover at de som besøker festivalen vil oppleve mange nye ting hvert eneste år fremover. Det vil bli prøving og sikkert litt feiling, men fokuset vil være å stadig gi bedre opplevelser og øke verdien både for de som besøker festivalen, og de som deltar fra næringslivet.

─ Det kommer til å kreve både mye arbeid og investeringer,men vi tror det er riktig å gå i den retningen vi nå går. Og håper at så mange som mulig i næringslivet blir med og løfter sammen med oss. Så langt har tankene våre fått god respons, og vi synes det er en fjær i hatten at vi blant annet har fått med oss Maarud som hovedsponsor. De har i tillegg langsiktige ambisjoner, og ønsker å være med på den videre utviklingen, sier Lyberg.

broken image

 

Sultne på gode matopplevelser
Noe av det første folk som tar turen til Potetfestivalen vil legge merke til er at torget fylles med til sammen 15 foodtrucks med mat fra hele verden. Det vil bli Bondens marked, og flere lokale mataktører vil også være til stede. I tillegg vil elever fra restaurant- og matfag ved Hadeland VGS presentere smakebiter på det de arbeider med skolen. Festivalsjefen tror dette gir folk grunn til å bruke mer tid på Potetfestivalen.

─ Vi tror mer fokus på gode og tilgjengelige matopplevelser vil gjøre festivalen til en mer attraktiv møteplass. Ambisjonen er også at flere og flere av disse opplevelsene på sikt skal være knyttet til all den gode lokale maten vi har i distriktet, sier daglig leder i GHH, Kari Framstad Lokrheim.

Ny visuell identitet
For å markere dreiningen i fokuset på festivalen, har Potetfestivalen i tillegg fått ny visuell identitet. Den nye visuelle identiteten som også betyr ny logo er laget av kunstneren og designeren Eivind Stoud Platou, og er bygget på potettrykk av geometriske grunnfigurer. Et uttrykk som vil utvikles i takt med festivalen, og få nye former og uttak i årene som kommer. Årets festival T-skjorter preges av den nye logoen, og de samme elementene basert på potettrykk er brukt på årets festivalmotiv som er en potetblomst. T-skjorten blir for øvrig også å få kjøpt hos Linstad i Storgata.

─ Vi føler at den nye profilen både er relevant, moderne og veldig anvendelig. Den er bokstavelig talt laget med utgangspunkt i poteten, og vil kunne brukes til en lang rekke forskjellige ting. Det håper vi å vise i årene som kommer, sier Framstad Lokrheim.

Den nye visuelle profilen vil også prege Hadeland Aquavit,med et nytt moderne uttrykk – basert på potettrykk.

Lanserer ny hederspris
Også i år vil den prestisjefylte hedersprisen «Årets potet» deles ut under Potetfestivalen. Men i år lanserer GHH i samarbeid med Maarud også en helt ny pris. Prisen «Årets nypotet» deles ut til en ung hadelending, som bidrar til å skape verdi for regionen med sitt engasjement. Målet er å løfte frem unge mennesker som fortjener å bli sett for det gode arbeidet de gjør i lokalsamfunnet.

─ «Årets potet» er fremdeles den gjeveste prisen, men den går naturlig nok veldig ofte til voksne mennesker som allerede har utrettet mye. Med «Årets nypotet» håper vi å kunne flere unge til å bruke sitt engasjement på en god måte, og ikke minst også synliggjøre hvor mye flotte unge ressurser som finnes i regionen vår, sier Framstad Lokrheim.

Tradisjonsrike og nye aktiviteter
Selv om Potetfestivalen fremstår i ny drakt, vil det også være veldig mye kjent for de som har besøkt festivalen tidligere. Butikkene vil være fulle av gode tilbud, og Storgata full av spennende boder og stands. Det blir musikk og underholdning, traktorparade- og utstilling, cars and coffee og flere aktiviteter for barna. Inkludert potettrykk, selvsagt.

─ Potetskrellekonkurransen består selvsagt. Og i år er den spesielt prestisjefylt. Vinneren får nemlig delta i NM-finalen i potetskrelling under «midt i matfatet» på Hamar allerede lørdag 17. september. I tillegg har vi også inkludert en ny konkurranse i kasting av greip. Så det mer mange grunner til å legge turen til Gran under festivalen, og vi håper selvsagt at vi også vil få et godt høstvær å nyte, avslutter Framstad Lokrheim.